elmarsanne.reismee.nl

¡Vivo Mexico!

Hallo allemaal, nou dat is wel weer even wennen hoor, dat reizen. Afzien is het. Ik bedoel wie zit er nu voor zijn plezier 11,5 uur in het vliegtuig, een stop-over van 2 uur in Houston, vervolgens weer 2 uur in het vliegtuig, dan nog een ritje met de taxi van een half uurtje. Pak je nog even de boot mee en dan loop je aan de andere kant van de wereld rond op het eilandje Isla Mujeres..waarvan je op dat moment nog helemaal niets kunt zien. Pikke donker.. Alleen nu nog dat hostel vinden.. Euh.. Gelukkig zijn de eilanders zeer behulpzaam en komen we na een paar ´cuartos´ lopen toch terecht waar we wilden zijn.

Goed, Isla Mujeres is een klein eilandje bijna 8 km lang. Geen idee hoe breed, maar klein is het in elk geval wel. Om jullie een indruk te geven, bekijk rustig even de eerste foto´s. Bijgekomen van de schrik? Daar hebben wij dus de hele wereld voor over gevlogen.. Dit is in elk geval de plek waar we in hostel ´Poc na´ even een tijdje hebben geaklimatiseerd. Het eiland is prima geschikt, want vrijwel vlak, om even een rondje op te fietsen en dat is dan ook wat we dag 2 hebben gedaan. Even een kleine pauze ingelast bij een zeeschilpaddenopvangcentrum (zoals veel dierensoorten zijn ook deze zwaar in hun voortbestaan bedreigd). Daarnaast nog wat mooie vergezichten over de Caribische Zee.

Naast dat we 7 tijdzones naar links zitten (het is hier 7 uur vroeger) zitten hier overigens nog steeds in de noordelijke hemisphere, dat betekent dat het hier dus ook Winter is..Wink..maar dan wel met gemiddeld 25-30 C.. Dat dan weer wel. Dat wil niet zeggen dat niet regent want dat doet het zu nu en dan maar vooral ´s nachts (zoals het hoort!).

De volgende dagen hebben we vooral veel genoten van het lekkere weer en het strand..

Tijd om weer ´ns wat verder te te reizen richting zuiden, richting het dorpje Tulúm. Reizen kan hier overigens vrij eenvoudig, via zogenaamde collectivos. Dat zijn minivans, die vertrekken naar een volgende bestemming zodra ze vol zitten.Tulúm is een leuk plaatsje, enigszins aan de doorgaande weg. Het hostel waar we eigenlijk wilden overnachten was helaas vol (en dat terwijl het laagseizoen is), maar gelukkig vonden we een ander geschikt onderkomen: Villas Kabalas, net open.Dezelfde middag nog de Maya ruïnes van Tulúm bekeken, ja want deze plek op het Yucatan schiereiland is al wat langer bewoond, sinds 1200 jaar ongeveer. Deze ruines zijn echt ontzettend mooi gelegen vlakbij het strand.

De volgende dag hebben we benut om op de fiets de omgeving te verkennen. Op de terugweg hebben we nog even gestopt bij een cenote (een half open grot in de kalkstenen ondergrond, gevuld met water uit ondergrondse rivieren) om te snorkelen. Deze Gran cenote is echt super mooi: veel stalagtieten en heel helder water, waardoor je heel ver de grot in kunt kijken.

Vandaag hebben we nog meer gesnorkeld: een nog mooie Cenote (Dos Ojos= twee ogen), waarbij we verschillende ruimtes in de grot konden betreden (waaronder eentje met vleermuizen) en daarnaast zijn we ook de zee in gedoken (voor de kust van Mexico ligt het, op het Great Barrier Reef na, grootste coraalrif van de wereld) om met schildpadden en roggen te snorkelen. Erg bizar als er plots naast je een schildpad opduikt om een hapje lucht te nemen, om vervolgens weer in de azuurblauwe zee te verdwijnen. Morgen op naar land nummer twee: Belize!

Ciao ciao y hasta luego!

S+E

Ronald

Hier is het nu 9.00 uur. Ik heb net naar een ski-programma gekenen en dan lees ik je heerlijk tropische verhaal. Blijf nog maar even daar, er wordt een strenge/koude winter verwacht. Gisteravond met mijn trouwe buufies in Katwijk uit eten geweest. Het was al behoorlijk koud. Van de week is mijn haar voor de eerste keer wer geknipt. Als jullie thuiskomen heb ik weer pijpenkrullen. Tot de volgende mail. Vel plezier

Pa en Ma

Hoi jullie tweetjes,
Fijne sinterklaas toegewenst in het verre zuiden. Hier is alles weer groen en bruin naar de dooiaanval van vandaag. Als we naar jullie foto’s kijken en het verhaal lezen verlangen we ook naar een warme omgeving. Voorlopig moeten we het daarmee doen. Jammer dat ik niet thuis was toen je belde. Ik zat toen in de sneeuwchaos in Braunschweig. Voor mij is het nu aftellen, nog tweeënhalve week en dan punt uit. Nog veel reisplezier toegewenst uit het kille noorden, geniet ervan.
De Meppeler Muggen.
Pa en Ma

Sann

Wat een fantastische reis! Door al jullie prachtige verhalen krijg je zin om zelf ook te gaan reizen, maar door de aankoop van een huis zal dat helaas even wat in de wacht gezet moeten worden. Nog heel veel plezier de komende tijd, ik blijf met veel plezier de leuke reisverhalen lezen. Mochten we ooit gaan reizen weten we bij wie we voor tips en informatie moeten zijn. Geniet van de overvloed aan zon en cultuur en ik spreek je graag weer als je terug in Nederland bent. Groetjes van Sann en Renske

Frits Trudy

Ha, Het is al 27 dec en we beginnen net te lezen (en mee te genieten!) Een fantastisch begin in ieder geval.
We lezen verder en Elmar.. Bij terugkomst moet je toch een andere baan hebben? How about reisverslaggever?
Groetjes van de Coffijboompjes. Een echte en 1 halve!